Fotofestiwal Open Call do 20 grudnia 2022


Zgłoszenia do 2022. Nabór do Programu Otwartego to szansa na pokazanie swoich prac widzom Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi w czerwcu 2023. Szukamy artystów i artystek o wyjątkowej osobowości i projektów prezentujących odważne wizje. Nabór w tej kategorii jest otwarty – bez ograniczeń tematycznych i wiekowych. Do jury zapraszamy specjalistów z najważniejszych na świecie mediów i instytucji fotograficznych. Wśród nadesłanych projektów jury wybierze sześć, które, przy współpracy z kuratorami Fotofestiwalu, zostaną zaprezentowane w formie wystawy.

JURY

Sergio Valenzuela Escobedo – niezależny kurator, w tym między innymi wystaw: „Mapuche” w Musée de l’Homme w Paryżu, „Monsanto: A Photographic Investigation” na Les Rencontres d’Arles, która od sześciu lat jest w trasie pod jego stałym nadzorem oraz „Geometric Forests by Ritual Inhabitual” na Les Rencontres d’Arles w 2022 roku. Wizytujący wykładowca w międzynarodowych szkołach i instytucjach artystycznych, w ostatnim czasie wykładał w Parsons w Paryżu, Międzynarodowej Letniej Szkole Fotografii na Łotwie i Atelier NOUA w Bodø. Współpracownik 1000words, Futures Photography; członek jury Prix du livre Arles 2022 i współzałożyciel studia doubledummy – platformy, która tworzy przestrzeń do produkcji i prezentacji krytycznych refleksji na temat fotografii dokumentalnej.

Maja Dyrehauge Gregersen od 2016 roku jest dyrektorem zarządzającym Copenhagen Photo Festival, w centrum jej zainteresowania są wystawy eksperymentalne i plenerowe oraz dążenie do bardziej przystępnego i zrównoważonego formatu festiwalu. Koncentruje się na międzynarodowej i długoterminowej kooperacji na terenie całej Europy, współpracowała z wieloma instytucjami artystycznymi i fotograficznymi, festiwalami i fotografami jako juror, recenzent portfolio, kurator i kierownik projektów. Prowadziła liczne projekty fotograficzne z partnerami z dziedziny kultury, w branży kulturalnej pracuje od ponad 17 lat.

Sophia Sadovskaya to edukatorka i kuratorka mieszkająca w Mińsku na Białorusi. Absolwentka Wydziału Historii Sztuki Uniwersytetu Moskiewskiego, pracowała w galerii sztuki współczesnej „Ў” oraz w Narodowym Muzeum Sztuki Białorusi. Posiada doświadczenie w pracy kuratorskiej, edukacyjnej w dziedzinie sztuki, a także w pracy przy interdyscyplinarnych projektach dla działaczy ekologicznych i artystów.

Salvatore Vitale – szwajcarski artysta, redaktor i edukator. Vitale jest wykładowcą na Uniwersytecie Nauk Stosowanych i Sztuki w Lucernie (HSLU), gdzie prowadzi program Transmedia Storytelling. Prowadził warsztaty na całym świecie i jest wykładowcą wizytującym między innymi w Royal Academy of Arts (KABK), Paris College of Arts (PCA), University of South Wales i University of the West of England w Bristolu. Vitale jest również współzałożycielem i redaktorem naczelnym magazynu YET, szwajcarskiego międzynarodowego magazynu fotograficznego, który koncentruje się na ewolucji praktyki fotograficznej w dziedzinie sztuki współczesnej. Vitale współtworzył i redagował kilka publikacji, w tym HYBRIDS: Forging New Realities as Counter-Narratives i RESET: Questioning The Image, The Market and The Role of Represenation (Futures Photography, 2020 i 2021) oraz NUMMER: Post–Photography (HSLU Lucerne) , 2021. Był także kuratorem międzynarodowych sympozjów, w tym Documentary Futures: New Ecologys, Science and Aesthetics na University of South Wales, Hybrids for Futures Photography Platofm oraz HELGA: Communication in Space na Uniwersytecie Nauk Stosowanych i Sztuki w Lucernie.

Marta Szymańska – kuratorka wystaw fotograficznych, od 2004 roku tworzy Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi. Współtworzy Kolektyw Fotofestiwalu, który testuje kolektywne, demokratyczne sposoby pracy i zarządzania projektami kulturalnymi. Była wicedyrektor Fundacji Archeologii Fotografii zajmującej się ratowaniem, rozwojem i promocją archiwów polskich fotografów. Jej doświadczenie kuratorskie obejmuje wystawy: „Czuła uwaga” (2021, Muzeum Sztuki w Łodzi), „Długie życie dla Białorusi” (2021; Instytut Pileckiego w Berlinie, Fotofestiwal Łódź), „Bądź damą – współczesne fotografki na Białorusi” (2020, Miesiąc Fotografii w Mińsku) i inne. Jest recenzentką przeglądów portfolio i jurorką konkursów fotograficznych.

Nagrody:

wystawę 6 finałowych projektów podczas Fotofestiwalu w Łodzi (ponad 20.000 widzów)
wynagrodzenie artystyczne (400 euro)
zakwaterowanie na weekend otwarcia festiwalu (4 noce)
pokrycie kosztów przyjazdu (do 200 eur)
budżet na produkcję prac (450 eur)

Strona konkursu fotograficznego: https://fotofestiwal.com/2022/wystartowal-open-call/